10 padomi braukšanai ziemas apstākļos

1. Samaziniet braukšanas ātrumu.

Kad zem riteņiem — piebraukāts (noblietēts) sniegs vai ledus, ne par kādiem paātrinājumiem nevar būt ne runas.

Pārvietošanās ātrums jāizvēlas atbilstošs laika apstākļiem.

Jūsu vadītāja pieredzei šeit nav noteicošā loma — jo jūs nevarat galvot par visiem pārējiem satiksmes dalībniekiem, no kuriem arī var būt atkarīga jūsu drošība.

Ziemā ir svarīgi mācēt plānot savu laiku ceļā no punkta A līdz punktam B.

Negribat nokavēt — izbraucat laicīgi. Galu galā, steiga pa sniegotajiem ceļiem — tas jau nozīmē palielināt savas izredzes nesasniegt galamērķi vispār.

2. Palieliniet distanci.

Bremzēšanas ceļš absolūti jebkuram automobilim uz sniegota vai apledojuša ceļa palielinās divas, dažkārt — trīs, četras reizes. Tāpēc pret attālumu līdz priekšā esošajam automobilim ir jāattiecas sevišķi nopietni. Pat neliela tā palielināšana dos jums vērtīgas sekundes daļas reaģēt ārkārtas situācijās, kā arī sniegs nedaudz vairāk iespēju manevrēt.

3. Izvairieties no pēkšņām un asām kustībām.

Lai izskaidrotu ziemas braukšanas pamatprincipus, praktiskās braukšanas instruktori par piemēru ņem virves dejotājus. Viena pēkšņa kustība, un virves dejotājs ir uz batuta, bet jūs — labākajā gadījumā, grāvī. Trajektorijas maiņai ir jābūt iespējami vienmērīgai un pakāpeniskai. Atcerieties — sausā laikā automobilis spēj īstenot daudz asākus pagriezienus, piedodot jums „izcilās” draivera kļūdas. Taču sagaidīt iecietību ziemas apstākļos nebūs lemts.

Pirms pagrieziena nepieciešams jau iepriekš samazināt kustības ātrumu un pārslēgties uz zemāku pārnesumu. Darboties ar sajūgu un pārnesumu pārslēgšanu tieši manevra laikā ir bīstami. Ja iespējams, mēģiniet veikt pagriezienus pa mazāku rādiusu, ar pietiekamu vilces spēka rezervi (zemāks pārnesums) un pastāvīgu ātrumu.

4. Kombinējiet bremzēšanu.

Laidenām jābūt ne tikai darbībām ar gāzes pedāli un stūri, bet arī ar bremžu pedāli. Un tām jābūt īpaši uzmanīgām. Lielākā daļa automobiļu  šodien ir aprīkoti ar ABS sistēmu, kas novērš riteņu bloķēšanos bremzējot, un automobilim neļauj pārvērsties par nekontrolējamām ragaviņām. Riteņi turpina griezties, tādējādi nodrošinot situācijas kontroli. Tomēr ir vērts atcerēties, ka darbojas tikai pie ātruma virs 15km/st. Ja jūsu automobilis nav aprīkota ar ABS sistēmu, tad, ekstrēmi bremzējot, būtu jāatdarina ABS darbības principu — bremžu pedāli spiežot asām un īsām impulsīvām kustībām.

Pateicoties ABS automobiļa kustība bremzējot paliek kontrolējama. Tātad, ja jums ir nepieciešams ekstremāli bremzēt — droši spiediet bremžu pedāli grīdā.

Uz ļoti slidena ceļa daudzi vadītāji iesaka bremzēt ar dzinēja palīdzību, pakāpeniski pārslēdzot pārnesumus uz zemāku. Taču šādu bremzēšanas veids ir aktuāls tikai pie pietiekoši lielas distances.

Šādam bremzēšanas veidam ir arī pretējā puse — strauja dzinēja apgriezienu palielināšanās var izsaukt ritmisku sānslīdi. Tāpēc, piemēram, pārslēdzot pārnesumu no piektā uz trešo, nepieciešams ļaut, lai sajūgs nedaudz „izslīd”, tas nozīmē, tā ieslēgšanos nedaudz aizturēt. Vairāk pieredzējuši vadītāji šādos gadījumos izmanto „starpgāzi” (pārnesuma pārslēgšanas brīdī īslaicīgi nospiežot gāzes pedāli), lai izlīdzinātu dzinēja apgriezienus.

Kombinējot bremzēšanu un dzinēja apgriezienu darbību, jūs varat sasniegt vienmērību, kā garantu drošībai bremzējot ziemas apstākļos.

5. Kontrolējiet sānslīdi.

Pats galvenais brīdī, kad automobilis sāk „uzvesties” neadekvāti, ir — nekrist panikā un nesaasināt situāciju. Reakcijai uz sānslīdi ir jābūt tūlītējai — vienmērīgi un tai pašā laikā ātri pagriežot stūri (nemainot roku stāvokli uz tās) iespējamās sānslīdes virzienā. Šeit svarīgi ir nepārspīlēt, jo pārmērīgi liels riteņu pagriešanas leņķis var izsaukt aizmugurējās ass sānslīdi pretējā virzienā.

Lai sānslīdi kontrolētu ir jāņem vērā automobiļa konstruktīvās īpatnības ar dažāda veida velkošo riteņu piedziņu. Tāpēc aizmugures piedziņas automobiļiem, kuriem ir nosliece uz pārmērīgu sānslīdi un apgriešanos, momentāni ir nepieciešams atlaist gāzes pedāli, zibenīgi pagriežot stūri iespējamās aizmugurējās ass sānslīdes virzienā.

Priekšējo riteņu piedziņas automobiļiem darbības ar stūri nemainās, bet gāzes pedālis paliek nospiests. Tādējādi jūs palielināt aizmugurējās ass sānslīdes leņķi. Pēc tam jums strauji jāatlaiž gāzes pedālis un jāizgriež priekšējie riteņi stingri taisnvirzienā.

Pilnpiedziņas automobili „nolikt” sānslīdē, ir diezgan grūti, bet vēl sarežģītāk tā sānslīdi kontrolēt. Te daudz kas atkarīgs no pilnpiedziņas tipa un griezes momentu sadalījuma uz asīm.

6. Galvenais pedālis — gāzes pedālis!

Daudzi vadītāji kļūdaini uzskata, ka glābējs visās situācijās ir bremžu pedālis. Tomēr ziemas apstākļos tas var būt par iemeslu nelaimes gadījumiem. Krasi bremzējot, tiek noslogota automobiļa priekšējā ass, to kļūst grūtāk vadīt, un reaģēt uz to, kā strauji attīstās situācija, ir gandrīz neiespējami.

Lielākā daļa automobiļu uz mūsu ceļiem ir ar priekšējo riteņu piedziņu. Te īpaši svarīgi, lai bremzēšana uz slidenās brauktuves būtu koordinēta un saprātīga. Vēl viena problēma — nepieciešamās vilces trūkums sānslīdes gadījumā. Ekonomiskās braukšanas atbalstītāji cenšas pārvietoties ar iespējami zemāko pārnesumu, bet ekstremālā situācija viņiem pietrūkst dzinēja griezes momenta, lai izietu no sānslīdes. Uz slidena ceļa izmantojiet vienu pārnesumu zemāk, nekā normālos braukšanas apstākļos (ceturto pārnesumu piektā pārnesuma vietā, trešo — ceturtā pārnesuma vietā), saglabājot dzinēja apgriezienus ap 1800-2000apgr/min.

7. Iegaumējiet bīstamās vietas.

Potenciāli bīstamākās vietas ziemas apstākļos ir — krustojumi, izbraukšanas vietas uz galvenā ceļa, sabiedriskā transporta pieturvietas, vienu vārdu sakot, visas tās vietas, kur transportlīdzekļi bremzē un uzsāk kustību. Veidojoties blīvi piebraukāta sniega kārtai, šajās vietās mēdz būt īpaši slidena brauktuve.

Esiet uzmanīgi pēc neliela sniegputeņa, braucot pa notīrītu un sausu galveno ceļu, vietās, kur tas krustojas ar mazāksvarīgiem ceļiem, tad, ja kāds transportlīdzekļa vadītājs jums pēkšņi nedod ceļu. Visticamāk transportlīdzekļa vadītājs nav spējis apturēt savu automobili pirms krustojuma tieši šīs piebrauktās, slidenās sniega kārtas iespaidā.

Ārpus apdzīvotām vietām slideni ceļa posmi visbiežāk sastopami sniega sanesumu vietās mežmalās, ceļu aizsargstādījumu pārtraukumu vietās, ceļa sadalījumu un krustojumu vietās, kā arī pirms un pēc asiem pagriezieniem, pirms kuriem daudzi vadītāji piebremzējuši, un pēc tam attīstījuši ātrumu.

8. Aizmirstiet par „neitrālo”.

Braukšana brīvgaitā (tas ir, vai nu ar izslēgtu sajūgu, vai arī ar izslēgtu pārnesumu („neitrālā”)) nav ieteicama vispār, kur nu vēl ziemas apstākļos. Tāpēc ziemā, braucot lejup no kalna, bremzējiet ar dzinēju un esiet gatavi darbam ar gāzes pedāli (auto ar priekšējo piedziņu).

9. Nodrošiniet sev labu pārskatāmību.

Ziemā mēs bieži redzam, ka pa ceļiem burtiski pārvietojas „sniega kupenas” uz četriem riteņiem, kurās steidzīgie vadītāji izveidojuši nelielu iluminatoru uz priekšējā vējstikla. Neesiet steidzīgi un rūpīgi notīriet automobiļa logus pirms uzsākat pārvietošanos. Nekāda steiga neattaisnos risku, kas saistīts ar apledojušiem stikliem un kupenu uz jumta, kura, attīstot ātrumu, jebkurā brīdī var noslīdēt priekša uz motora pārsega, vai, kas vēl ļaunāk, uzkrist uz aizmugurē braucošā automobiļa motora pārsega.

10. Aizdomājamies par to, ko darām!

Viss iepriekš teiktais daudziem šķitīs kā sen apgūta un zināma patiesība. Tikai, diemžēl, avārijas uz mūsu ceļiem pēc katra, daudz maz nozīmīga, sniegputeņa nesamazinās. To autovadītāju bezatbildīgā rīcība, kuri sevi uzskata par valdniekiem un karaļiem uz ceļa, noved pie dramatiskām sekām. Braukšana ziemas apstākļos nav jāsaista ar stresu, to var arī baudīt.

Bet, ja jums tiešām pēc vairākiem kilometriem uz slidena vai apledojuša ceļa, šķiet, ka zudusi jebkura vēlme sēsties pie stūres šādos laika apstākļos, tad labāk novietojiet automobili garāžā, un neapdraudiet citu cilvēku dzīvības.

This entry was posted in Raksti. Bookmark the permalink.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s