Kāpēc labās rokas likums

Kāpēc labās rokas likums?

„Labās rokas likums” — jēdziens, kurš bieži tiek izmantots tehniskajā literatūrā, un, kurš nosaka transportlīdzekļu pārbraukšanas kārtību vienādas nozīmes ceļu krustojumos un transportlīdzekļu pārkārtošanos joslās. Labās rokas likums, pareizāk sakot, šī likuma norma — vienādas nozīmes krustojumu pārbraukšanas kārtība, ir zināma jau sen.

Jau ceļu noteikumu pirmsākumos tika ietverta doma, ja krustojumu jāpārbrauc vairākiem vadītājiem, tad priekšroka ir tam vadītājam, no kura pa labi ir brīvs ceļš. Ilgāku laiku gan šis formulējums tieši nefigurēja noteikumos, bet pats „labās rokas likums” eksistēja.

Bet kāpēc tieši „labās rokas likums”, un nevis kreisās, vai vēl kāds cits. Izskaidrot to, kāpēc vēsturiski izveidojies šāds formulējums vienādas nozīmes krustojumu pārbraukšanā, varam, izskatot šādu situāciju. Vienādas nozīmes krustojumam vienlaicīgi tuvojas divi automobiļi. Ņemot vērā pie mums noteikto transportlīdzekļu kustību pa ceļa labo pusi, un to, ka abi automobiļi tuvojas krustojumam ar vienādu kustības ātrumu, tad abu šo automobiļu kustību trajektoriju krustpunktu pirmais sasniegs auto, kurš tuvojas no labās puses. Viņam nevajag pārvarēt šķērsojamās brauktuves kreiso braukšanas joslu.

Iespējams, ka tieši tāpēc, ka taisnība ir tam, kurš pirmais sasniedz iespējamo konflikta punktu, ir radies šis „labās rokas likums”. Savukārt, pie kreisās puses kustības, viss ir otrādi. Kaut gan Hāgas Konvencija, valstīm, kurās noteikta kreisās puses automobiļu kustība, ļauj izvēlēties „labās rokas likumu” vai „kreisās rokas likumu”.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s